2013

 Lofoten Internasjonale Litteraturfestival – Reine Ord, et hav av bøker.

6. – 9. juni 2013

 

_MG_0385 Dagen etter at jeg hadde kommet hjem til Stockholm fra den femte utgaven av litteraturfestivalen ”Reine Ord – et hav av bøker” slo det meg at verden egentlig ikke er bygget opp av atomer – men av historier.

En av veggene ved inngangen til festivalens hovedbygning, det smakfullt renoverte Reine Kultursenter, er nesten helt dekket av festivalfotografen Tine Poppes forfatterportretter. Sørafrikaneren André Brink, dansken Carsten Jensen, islenderne Einar Már Guðmundsson og Jón Kalman Stefánsson, svenske Sigrid Combüchen og norske storheter som Dag Solstad, Vigdis Hjorth, Herbjørg Wassmo, Roy Jacobsen, Thorvald Steen, Per Petterson, Kjartan Fløgstad og mange fler.

Fiksjon eller sakprosa, krim, historiske romaner, klassiske eller moderne skildringer… Alle de forfattere som har medvirket på Reine Ord, på et av verdens vakreste steder, har gitt oss historier som kan kalle frem ekte følelser og får oss til å oppdage de landskapene som normalt ligger undertrykket i det området som vi kaller det virkelige liv.

 

_MG_0637_2Men først av alt selve Lofotprologen i år. Hvordan Anne B. Ragde kunne få satt sammen sine kritiske refleksjoner rundt oljeboring i Lofoten med det faktum at hun eier en Nissan Pathfinder, 3-liters V6-motor, og to 1200-kubikks snøscootere – ja, det visste forfatteren ikke selv.

Temaet Lofoten og olje kom tilbake med Allan Sande, professor i sosiologi ved Universitetet i Nordland. Med springbrett i sin siste bok ”Slaget om Lofoten – Olje eller verdensarv”, fordypet han vår innsikt om den pågående arealkonflikten til havs og spillet bak kampen om oljeområdene og fiske.

Poet og medlem av ”Svenska Akademien” Katarina Frostensson understreket ovenfor et fascinert premièrepublikum vekten av musikalitet når diktene komponeres. Hun fortalte om hvordan hun er besatt av stemmen og av å vende, vri på, smake og belyse ord. Hun har blitt kalt innesluttet, ubegripelig, innadvent og vanskelig. Men hennes siste verk, ”Flodtid” er en av de tydeligste poetiske skildringer i vår sivilisasjon. Som kirurgiske snitt av revolusjoner, av papirløse flyktninger, børskrakk, konsumisme, jakt etter lykken og informasjonsflommen med:

”… ansiktene som prater med seg selv.
usalig
i ringesignalene som gjør en døv for lyden av kroppen”

Jan Jacob Tønseths ”Prosten” kastet tilhørerne tilbake i tiden. Til 1920-tallet og Vågan der hans bestefar, Kristen Skjeseth, var prost. Tønseth fortalte om en roman som er bygget opp av autentiske brev og prekener, om en mann som talte de mektige midt imot, som bekjempet både nazismen og senere brutaliteten som rammet de som hadde stått på feil side. Hans tidsutypiske roman, hvis glimrende fantasi og fortellerkunst forfører til og med den mest kresne kritiker i Norge, er også en påminnelse at vårt langstrakte land var et sted der hardt slit, fattigdom og Gud var sentrale skikkelser i menneskenes liv.

Fiksjon og virkelighet glir også inn i hverandre i Helene Uris ”Rydde ut”. Publikum fikk glimt av hvordan forfatteren – når hun skriver om språkforskeren Ellinor Smidt som drar til Finnmark for å forske på samisk og utdøende språk – får en samtale der en nordnorsk stemme presenterer seg som en slektning og forteller at Helenes oldefar var same. Hva er egentlig sannheten om de mennesker som står oss nære? Om det, om språk og ”kjerringer” og mye mer bød Helene Uri på.

T Marstein T.Poppe 13 Ett bokbad kan ikke yte Trude Marsteins rikholdige forfatterskap rettferdighet. Men i samtalen med bokbader Finn Stenstad bød Marstein vidt på sitt forfatterskap, fra debuten med ”Sterk sult, plutselig kvalme” til den siste ”Hjem til meg”. Innenfor rammen til det vi kaller hverdagslivet undersøker og beskriver hun sorg, svik, forbudte følelser og lengsel.

Den islandske kunsthistorikeren og forfatteren Auður Ava Ólafsdóttir selger bøker i hundretusentall på kontinentet. Med hovedkarakterer som finner det vakre i hverdagens trivialiteter og som har tiltro til sine medmennesker. I et like humoristisk som ettertenksomt bokbad fortalte Ólafsdóttir blant annet om ”Stiklingen”, som nylig kom ut på norsk. Om den 22-årige Lobbi som er en lidenskapelig rosedyrker og som etter sin mors død forlater sin aldrende far, sin autistiske tvillingbror og sin nyfødte datter på Island for å tilbakestille en rosehage fra middelalderen i en mystisk sydeuropeisk fjellandsby med et eiendommelig folk og et utdøende språk. Audur 2013-T Poppe

Marstein og Ólafsdóttir… viljen til å vise kontrastene i ulike forfatterskap – bare forfatterne er gode nok – er kanskje et av Reine Ords store styrker og fortjenester.

Legg til Gunnar Staalesen og kontrasten trer enda skarpere frem.

Hva vil skje med Varg Veum? Til tross for at Gunnar Staalesen er opphavsmannen, ga han ikke noe svar på spørsmålet om bergenseren Veum som eldes for hver bok og som kanskje er den mest originale hovedpersonen i den mest sosialrealistiske krimlitteraturen i Norge. Privatdetektiven Veum er også en unnskyldning for Staalesen til å beskrive problemstillinger som han selv brenner for: spriket i den en gang så roste skandinaviske velferdsstaten, lenkene som binder det nordiske landets koselige rike hjørne til en større verden av fattigdom, trafficking, prostitusjon og miljøkriminalitet.

Det kanskje sterkeste og mest gripende litterære øyeblikket sto svenske Göran Rosenberg for. En sensommerkveld i 1947 stiger en lav 24-årig uklanderlig kledd mann av toget i industribyen Södertälje. Han heter David Rozenberg og har kommet til byen for å begynne sitt liv på nytt. Dette er opptakten til boken ”Kort opphold – på veien fra Auschwitz”. Mannen er en overlevende fra Holocaust og er Göran Rosenbergs far. Men den svenske forfatteren påpekte at boken, som har blitt oversatt til en rekke språk og har fått flere utmerkelser, ikke handler om Auschwitz. Fortellingen er et byportrett, og en etterforskning av følelsen av rotløshet. Av barndom og minnets psykologi som også er en sjeldent vakker kjærlighetshistorie. Ikke et øye var tørt da Rosenberg fortalte om når han fikk lese det første brevet som faren sendte til moren etter at han hadde fått vite at hans ungdoms kjærlighet også hadde overlevd den ytterste ondskap.

Journalisten og forfatteren Anders Sømme Hammer bød på gripende historier fra vår tid. Fra helvetes bakgård i Afghanistan. Dokumentarserien ”EXIT Afghanistan” ble på vårparten 2013 sendt på NRK og bøkene ”Drømmekrigen” og ”Heia Kabul”, som tar utgangspunkt i Afghanistans første kvinnelandslag i fotball, har fått mye oppmerksomhet. I den fullsatte salen spurte hans seg selv om hvordan dette med kvinner, fotball og Afghanistan er en mulig kombinasjon. Men også et spørsmål om det uunngåelige i sitt søken etter å komme menneskene nære, mennesker som i en istykkerrevet verden kanskje setter sin lit til nordmannen som lytter og skriver ned, og klamrer seg til andres liv for å kunne tro på en annen virkelighet.
Hank-Tine Poppe 13
For ikke å glemme de musikalske innslagene. Simen Rem, faren og forfatteren Håvard Rem og Hans-Erik Dyvik Husby som bød på en virvlende poetisk, humoristisk og selvutleverende musikalsk reise både i tid og rom.

Eller kunstutstillingen 3 x HARR på Reine Kultursenter. Av søsknene Karl Erik, Jan og Eva Harr. Som stilte ut sammen for første gang på 21 år. Tre ulike kunstsyn, tre ulike stiler, tre ulike temperament. Summen av det? For å sitere en artikkel i lokalavisen Lofot-Tidende: ”Suksess” og ”strålende salg.

Og den tidligere lederen av Blixen-museet på Rungstedlund, Marianne W. Asmussen, som trollbandt publikum med historier og refleksjoner rundt Karen Blixens liv og forfatterskap.

T.Stabell T Poppe 2013Med Babettes Gjestebud trollbandt Thea Stabell publikum i en forestilling så fantastisk at det selv for den mest kresne teaterfantast er den naturligste sak i verden at Nationaltheaterets oppsetning av stykket har blitt vist igjen og igjen og har høstet overveldende kritikker over det ganske land.

Joda, politikken ble også representert. Anne B. Ragde presset Venstres Trine Skei Grande til å svare på hva politikerne vil med kulturen og spesielt litteraturen. Til og med for den som aldri kan tenke seg å stemme på Venstre av ideologiske årsaker, må i hvert fall en sak være bortenfor enhver tvil: Trine Skei Grandes lidenskapelige forhold til kultur generelt og litteratur spesielt.

Litteratur er, takk og lov, ikke bare for voksne. Barnebokforfatterne Ingunn Aamodt og Arne Svingen avsluttet Reine Ord 2013. Med sina velkjente karakterer ”Pulverheksa” og ”Hubert” ga forfatterne barna – og ikke minst de voksne – en stund som de sent vil glemme.

Store eller små ord…

Ordene ligger hvilende i mørket mellom bøkenes lukkede permer i bibliotekets hyller eller der hjemme. Siden stiger de fram, når noen har bruk for dem, her og nå, eller om tusen år. Som det heter i diktet: Bare da finnes språk. Bare da finnes menneske.”.

Reine i Lofoten, juni 2013

Tekst: Mustafa Can
Bilder: Tine Poppe
Leder av Reine Ord: Wiggo Andersen

 

Legg igjen kommentar

*